وکیل مهاجرت استرالیا، مهاجرت به استرالیا – موسسه دکتر دانی و وکلا

commentarybanneraustralianworkplacesocial67

بررسی محیط کار در استرالیا برای افرادی که قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارند بسیار حائز اهمیت است زیرا استرالیا نیز مانند بسیاری از کشورهای پیشرو دارای فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و رویه های خاصی است که در محیط کاری این کشور تاثیر به سزایی گذاشته‌اند.

امکانات شرکتهای استرالیا در مقایسه با شرکتهای ایرانی

افرادی که بخش عمده ای از کارشان در خاک استرالیا انجام می‌شود همواره تحت پوشش قوانین استخدامی قرار دارند و مزایای بسیاری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. البته کارگران فصلی ممکن است مزایای کمتری در این میان دریافت کنند.

حال ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که من در استرالیا کار می‌کنم اما کارفرمای من در جایی دورتر از خاک آن قرار دارد؛ آیا من شامل مزایای کار در استرالیا خواهم شد؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله؛ اگر شما مشغول به کار برای یک شرکتی در استرالیا باشید که توسط دولت این کشور تایید شده باشد حتی اگر کارفرمای شما در استرالیا حضور نداشته باشد نیز قانونا تمامی مزایا و حقوق کار در استرالیا برای شما لحاظ می‌شود.

مزایای قانونیStatutory Benefits)) یا مزایای الزامی Mandatory Benefits)) شامل مزیت‌هایی همچون مرخصی استحقاقی و استعلاجی، بیمه حوادث شغلی و مرخصی زایمان یا غیره هستند که کارفرما موظف است قانونا به کارمندان خود ارائه دهد.

ساعات کاری در استرالیا

از آنجایی که استرالیایی ها ارزش زیادی برای خانواده و دوستانشان قائل هستند؛ ساعات کار در این کشور به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که تعادل میان کار و زندگی برای کارمندان استرالیایی به خوبی حفظ شود. یک هفته کاری در استرالیا از روز دوشنبه شروع شده و تا جمعه ادامه دارد. در روزهای هفته انتظار می‌رود که کارکنان روزانه 7.5 الی 8 ساعت کار کنند. همه افراد شاغل در استرالیا شامل مرخصی استعلاجی و تعطیلات عمومی شده و از طرفی می‌توانند در سال 4 هفته مرخصی از کارفرمای خود نیز دریافت کنند.

در این کشور ساعات کاری میان شرکت‌های مختلف متفاوت است اما به صورت میانگین می‌توان گفت که ساعات کار از 9 صبح شروع شده و تا 5 بعد از ظهر ادامه دارد. جلساتی که در شرکت‌ها برگزار می‌شوند باید چندین روز قبل با همه کارکنان شرکت هماهنگ شده باشد. از طرفی برای گرفتن مرخصی کارمندان موظف هستند که ترجیحا یک هفته زودتر این مورد را به کارفرمای خود اطلاع دهند تا اختلالی در روند کار مجموعه ایجاد نشود.

لازم به ذکر است که بیشتر شرکت های استرالیایی گزینه دورکاری از خانه را نیز برای کارمندان خود فراهم کرده اند تا در شرایط مورد نیاز به این صورت برای مجموعه کار کنند و تعادل بهتری میان کار و زندگی خود ایجاد کنند.

تفاوت پوشش در استرالیا با ایران

در استرالیا این باور وجود دارد که این مهارت است که ارزشمند است و نه لباسی که در آن مهارت را ارائه می‌دهید. برخلاف سایر محیط‌های کاری دنیا، استرالیا کشوریست که که قانون خاصی برای لباس فرم کار در نظر گرفته نشده و کارمندان اکثرا با لباس نسبتا رسمی راحت یا به اصطلاح کژوال سر کار حاضر می‌شوند. البته استرالیا برای موقعیت‌های شغلی مختلف یک کد لباس هماهنگ یا همان Dress Code در نظر گرفته است که بر اساس آن بهترین گزینه لباس برای کارمندان معرفی شده است. مثلا افرادی که در یک دفتر اداری کار می‌کنند می‌توانند ترجیحا لباس نیمه رسمی بپوشند و یا برای افرادی که در فضاهای صنعتی و حوزه بهداشت و درمان کار می‌کنند یونیفرم درنظر گرفته شده است.

ایمنی در کار

ایمنی برای تمامی کارکنان در استرالیا یک اولویت اصلی است. اکثر محیط‌های کاری در استرالیا کمیته‌های ایمنی مشخصی دارند که وظیفه نظارت بر اجرای استانداردهای ایمنی را برعهده دارند. همچنین دولت استرالیا نیز قوانین بسیار سختی برای ایمنی کارکنان ایجاد کرده است که تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها را موظف می‌سازد از تمامی این قوانین پیروی کنندو همین امر موجب ایجاد فضایی ایمن جهت سلامت و رفاه کارگران در استرالیا شده است.

تفاوت‌های گفتاری، نوع روابط و ارتباط کارمندان در استرالیا

فضای آرام محیط کار و فرهنگ خاص استرالیا موجب شده است که کارمندان استرالیایی بتوانند به راحتی به لحن خودمانی‌تر و زبان غیر رسمی در محل کار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تا زمانی که احترام و فرهنگ اولیه در محیط کار حفظ شود کارمندان می‌توانند حتی پس از تایم کاری یا در میان استراحت‌های کوتاه مدت نیز با همدیگر در محل کار به معاشرت بپردازند.

استفاده از اصطلاحات و عبارات عامیانه نیز تا حد خودمانی در فضای محیط کار استرالیا رایج است و اگر از قبل با این اصطلاحات عامیانه آشنایی داشته باشید می‌توانید بهتر در محیط کار استرالیا همرنگ بقیه شوید و جایگاه خود را پیدا کنید. در حالت کلی فرهنگ کار استرالیایی به غیر رسمی بودنش مشهور است و همین امر موجب شده است که محیط بسیار جذابی برای کارمندانی باشد که از کشورهای دیگر دنیا به استرالیا مهاجرت کرده‌اند.

پاداش ها و مزیت ها در استرالیا

در فرهنگ کاری استرالیا برای دستاوردهای کارمندان ارزش زیادی لحاظ می‌شود. به صورتی که برای دستاورد کوچک و یا بزرگ کارمندان شرکت گاها جشن‌هایی برگزار می‌شود و از کار با کیفیت و مطلوب به خوبی استقبال می‌شود. این جشن ها می‌توانند حتی برای شروع به کار یک کارمند جدید و یا پایان یک کار تیمی موفق نیز برگزار شوند. همچنین، در استرالیا اگر کارمندی موجب پیشرفت شرکت شود و یا سخت مشغول کار باشد حتما تقدیر خواهد شد. این فرهنگ شادی‌بخش تشکر و تشویق کارمندان در استرالیا، می‌تواند روحیه افراد  را تا حد بی‌نظیری افزایش داده و موجب پیشرفت مجموعه و ایجاد فضایی بهتر برای کارمندان شود.

ساختار و سلسله مراتب در استرالیا

در محیط کار استرالیا شاید مهمترین موردی که وجود داشته باشد برابری میان افراد مختلف مجموعه است. معمولا در محیط کار استرالیا تصمیم‌گیری ‌ها به صورت مشارکتی انجام شده و در یک تصمیم گیری بزرگ تقریبا تمامی کارکنان دخیل خواهند بود. در محیط کاری این کشور دوستی و همبستگی میان کارکنان بسیار حائز اهمیت بوده و انجام پروژه‌های تیمی بین همکاران و یا حتی شرکت‌های مختلف در این کشور بسیار رایج است. در استرالیا ارائه نظر و پیشنهادات سازنده به مدیریت نه تنها به سادگی قابل انجام است بلکه به خوبی  مورداستقبال نیز واقع می‌شود.

حقوق عمومی کارمندان در استرالیا در مقایسه با ایران

فرهنگ کار استرالیا را می‌توان به عنوان یک فرهنگ عادلانه و منصف معرفی کرد. در محیط کار استرالیا تبعیض به هیچ وجه قابل قبول نبوده و تمامی کارمندان علی رغم نژاد، جنسیت، سن و یا قومیت و هر موردی دیگری باهم برابر هستند و شما شاهد هیچ تفاوتی میان گفتار و رفتار میان افراد مختلف یک مجموعه نخواهید بود.

طبق قوانینی که دولت استرالیا برای مقابله با تبعیض در محیط کار درج کرده است؛ تمامی کارکنان موظفند در صورت مشاهده هرگونه بی عدالتی و یا تبعیض در محل کار از کارفرمای خود شکایت کنند. این مورد می‌تواند یکی از دلایل اصلی محبوبیت استرالیا برای مهاجرت به خصوص برای ایرانیان باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید