وکیل مهاجرت استرالیا، مهاجرت به استرالیا – موسسه دکتر دانی و وکلا

مالیات در استرالیا

مالیات در استرالیا

مالیات در استرالیا قطعا یکی از مهمترین مسائلی است که هر متقاضی ویزای استرالیا باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد. دولت استرالیا نیز همانند اکثر کشورها جهت جبران هزینه‌های خدماتی که به شهروندان خود ارائه می‌دهد از مالیات استفاده میکند. قوانین و میزان مالیات در کشور استرالیا از مواردی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد پس با DDA همراه باشید.

مهمترین جریان در نظام مالیاتی، مالیات بر درآمد است. سه رکن اصلی مالیات بر درآمد شامل موارد زیر میشوند :

استرالیا برای مالیات خود از سیستم تصاعدی یا به اصطلاح انگلیسی Progressive استفاده میکند. بر طبق این سیستم هرچه درآمد یک فرد بیشتر باشد باید مالیات بیشتری نیز به دولت استرالیا بپردازد. مواردی مانند دستمزد شغل، سود حاصل از کسب وکار و بازده سرمایه گذاری نیز شامل این قانون میشوند و بر مالیات در استرالیا تاثیر میگذارند. شما حتی با فروش خانه و یا سهام نیز باید مالیات بر درآمد بپردازید و استثانیی برای این موارد نیز وجود ندارد.

کلیه انواع مالیات توسط دولت استرالیا قانون گذاری میشوند. از اصلی ترین انواع مالیات در استرالیا میتوان به موارد زیر اشاره کرد : 

مالیات بر عایدی یا همان  CTG شامل سود سرمایه ای است که از طریق واگذاری به دست می آید. برای مثال اگر شما در طول سال از سرمایه ای سودی کسب کرده باشید باید از آن سود به دولت استرالیا مالیات پرداخت کنید. اگر شما سهامی داشته باشید که در طول یک سال هر بار کمی از آن را فروخته باشید باید در انتهای سال میزان درآمد کسب شده از آن فروش ها را به عنوان سود سرمایه در اظهارنامه مالیاتی آخر همان سال گزارش کنید.

نرخ مالیات بر عایدی بسته به درآمدی که مشمول مالیات آن سال است میتواند بین 0,15 و یا 20 درصد متفاوت باشد. طبیعتا افرادی که درآمد بیشتری دارند باید مالیات بیشتری را نیز بپردازند. البته لازم به ذکر است که اکر شما سودی میکنید و آن را کمتر از یک سال نگه میدارید آن سود به عنوان سود کوتاه مدت در نظر گرفته خواهد شد و به عنوان درآمد عادی مشمول مالیات در استرالیا است.

این مورد شاید مورد توجه ترین نوع از مالیات در استرالیا باشد. مالیات کالا و خدمات یا GST مشمول اکثر خدمات و یا کالاهای فروخته شده یا مصرف شده در استرالیا میباشد. تقریبا تمامی شرکت ها ملزم به ثبت نام برای GST در اداره مالیات استرالیا هستند. پرداخت مالیات در استرالیا توسط کسب و کار ها میتواند به صورت ماهانه، هر سه ماه یکبار و یا سالانه انجام شود. تمامی مصرف کنندگان هنگام خرید  باید نرخ ثابت GST که 10 درصد است را پرداخت کنند. لازم به ذکر است که برخی از منابع مانند صادرات، آموزش و پرورش و یا غذا از مالیات کالا و خدمات معاف هستند.

در استرالیا اگر گردش مالی سالانه شما بیش از 75000 دلار استرالیا باشد و یا در آستانه این رقم باشید و به نظر برسد که میتواند افزایش داشته باشد باید برای GST ثبت نام کنید. باید اشاره کرد که پس از عبور از آستانه 75000 دلار شما 21 روز فرصت دارید تا در CGT ثبت نام کنید.

درآمدی که یک شرکت دارد پس از بررسی مشمول مالیات شرکت میشود البته لازم به ذکر است که شرکت در استرالیا یک نهاد مجزا و متمایز از سهامدارانش است. مطابق ضوابط و شرایط تعیین شده هر شرکت در استرالیا حتی اگر مقیم هم نباشد باید به صورت پلکانی مالیات پرداخت کند. این مالیات بر اساس قوانین تسویب شده و نوع و البته درآمد شرکت میتواند کاهش یا افزایش یابد.

میزان مالیاتی که یک شرکت غیر مقیم استرالیا پرداخت میکند با مالیاتی که یک شرکت غیر مقیم پرداخت میکند باید برابر باشد و تفاوتی در میزان مالیات پرداختی آنها وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که درآمد مشمول مالیات در استرالیا و نرخ مالیات ممکن است تحت شرایط محدودی مانند صنعت یا ساختار تجاری متغییر باشد.

مالیات حقوق که خود یک نوع مالیات حقوقی است مشمول دستمزدی میشود که به کلیه کارمندان استرالیا پرداخت میشود. این نوع مالیات در استرالیا بر اساس میزانی دستمزدی محاسبه میشود که هر ماهه به کارمندان پرداخت میشود و اگر مجموع این دستمزد ها سالیانه از مقدار مشخصی که دولت استرالیا تعیین کرده است فراتر رود شامل پرداخت مالیات در استرالیا میشود.

لازم به ذکر است که برای اکثر کارمندان در استرالیا مالیات بر درآمد شخصی توسط کارفرمای خود آنها پرداخت خواهد شد. البته کارفرما هر ماه میزان مالیاتی را که باید پرداخت شود از حقوق فرد کم میکند و این مبلغ را به اداره مالیات استرالیا یا ATO واریز میکند.

برخلاف سایر کشورهای توسعه یافته، استرالیا تا حدود زیادی به مالیات بر درآمد افراد و شرکت ها متکی است. اتکای استرالیا به مالیات بر درآمد افراد و یا شرکت ها از دیرباز تاکنون ثابت مانده است و پیش بینی میشود که این درآمد در آینده حتی بیشتر نیز شود که دلیل اصلی آن افزایش دستمزها و البته وجود افرادی است که متوسط نرخ مالیات بالاتری را پرداخت میکنند.

تمامی افراد باید در آخر سال کلیه درآمدهای منطقه ای و یا بین المللی ای که داشته اند را در اظهارنامه مالیاتی وارد کنند که اکثر مالیات ها در استرالیا از جمله مالیات بر درآمد از طریق اداره مالیات استرالیا یا همان ATO جمع آوری میشود. باید اشاره کرد که استرالیا برای جلوگیری از مالیات مضاعف از نهادهای خارجی فعال در استرالیا تعدادی معاهدات مالیاتی با سایر کشورها دارد.

دانستن اینکه حتی ساکنان موقت استرالیا نیز ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد کسب شده در استرالیا هستند بسیار حائز اهمیت است.

همانگونه که اشاره شد انواع مالیات در استرالیا وجود دارد اما برای هر یک از آنها عواملی وجود دارد که در نرخ نهایی تاثیر میگذارند. به عنوان مثال اینکه شما در استرالیا ساکن هستید و یا در جای دیگر یکی از اصلی ترین موارد تاثیر گذار مالیات در استرالیا است. میزان درآمد و تعداد شغلهای شما نیز میتواند در نرخ مالیات تعیین شده برایتان تاثیر بگذارد.

البته دولت استرالیا تبصره هایی را برای کاهش میزان مالیات نیز تعیین کرده است. برای مثال اگر کاری یا حرفه ای که یک فرد در آن مشغول به کار است نیازمند صرف هزینه زیادی باشد میتواند از دولت استرالیا تقاضای کاهش مالیات پرداختی کند. همچنین محصلانی که در استرالیا مشغول به کار هستند و همزمان هم کار میکنند و هم در دانشگاه مشغول تحصیل اند هزینه کمتری برای مالیات در استرالیا میپردازند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید