وکیل مهاجرت استرالیا، مهاجرت به استرالیا – موسسه دکتر دانی و وکلا

مزایا و معایب برگزاری مسابقات المپیک 2032 در استرالیا

800 1

خبر انتخاب بریزبین برای برگزاری مسابقات المپیک 2032 باعث خوشحالی بسیاری از ساکنین این شهر شد. این اولین بار از سال 2000 خواهد بود که مسابقات المپیک در استرالیا برگزار می شوند. سرازیر شدن توریست ها از سراسر جهان و رشد اقتصادی شهرهای میزبان باعث می شود هر سال رقابت سختی میان کشورها برای انتخاب شدن به عنوان میزبان المپیک وجود داشته باشد.

اصلی ترین فاکتور در میزبانی مسابقات المپیک، هزینه هایی است که کشور میزبان متقبل می شود. المپیک سال 2000 سیدنی حدود 6 میلیارد دلار هزینه داشت. علاوه بر ساختن استادیوم های جدید، حمل و نقل عمومی، محل اقامت توریست ها و ارائه سرویس و خدمات به آن ها از جمله موارد دیگری است که باید توسط کشور میزبان در نظر گرفته و آماده شود.

158 Opera House Summer Olympics Sydney Austrailia 2000

سوال اصلی این است که آیا برگزاری مسابقات المپیک ارزش این سرمایه گذاری کلان را دارد؟

به گفته برندن لیون، مسئول یکی از بزرگترین شرکت های اقتصادی استرالیا، KPMG، میزبانی المپیک محرک پروژه های زیرساختی خواهد بود. به گفته او، جمعیت این نقطه از کشور استرالیا در حال رشد است، اما زیرساخت های لازم برای این افزایش جمعیت وجود ندارد. برگزاری بازی های المپیک در بریزبین می تواند انگیزه ای برای تمرکز روی ایجاد این زیرساخت ها و رشد این منطقه باشد. فراهم سازی این زیرساخت ها می تواند برای دولت و جامعه پیچیده و دشوار باشد، اما هیچ چیز مانند میزبانی مسابقات المپیک نمی تواند تلاش ها برای رشد این منطقه را یک سو و متحد سازد.

اما نظر برخی از متخصصین متفاوت است. دکتر جوان کارلینی، استاد دانشگاه و رئیس دانشکده مارکتنیگ دانشگاه گریفیت می گوید: «رشد توریسم مرتبط با یک رویداد خاص همیشه منافع اقتصادی مورد انتظار را به دنبال ندارد.»

به گفته وی، طرفداران ورزش ها مانند توریست های تفریحی رفتار نمی کنند. به مراکز خرید نمی روند و هزینه های زیادی را صرف نمی کنند. تحقیقات نشان داده است که برگزاری این مسابقات حتی باعث می شود برخی از ساکنین شهر را ترک کنند و کسب و کارهای محلی دچار مشکلات بیشتری می شوند، چرا که مشتریان عادی خود را از دست می دهند و سودی از توریست ها هم دریافت نمی کنند.

با این حال به عقیده بسیاری از کارشناسان پیش بینی نتیجه میزبانی یک رویداد عظیم ورزشی بسیار دشوار است. عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند این نتیجه را تغییر دهند. المپیک 2012 لندن 70 هزار شغل موقت و دائمی ایجاد کرد و تأثیر اقتصادی 890 میلیون پوندی برای این کشور به همراه داشت. میزبانی المپیک 2032 نیز می تواند چنین نتیجه ای را برای استرالیا در پی داشته باشد. پوشش رسانه ای این بازی ها نیز می تواند باعث شناخته شدن بریزبین در سطح جهانی و جذب توریست، نه تنها در زمان برگزاری مسابقات، بلکه در آینده را به همراه داشته باشد. اما عواملی غیرقابل کنترل، مانند ویروس COVID-19 نیز وجود دارند که می توانند تأثیر زیادی بر این رویداد داشته باشند.

 

 

امتیاز دهید